Santiago Mitre – Paulina

PAULINA 27 smct

Paulina

Κωνσταντίνου Μπλάθρα Άρδην/Ρήξη 1 Οκτωβρίου 2017

Η Παουλίνα, υποψήφια διδάκτωρ της Νομικής, αποφασίζει να εγκαταλείψει τη δικαστική της καριέρα, δίπλα στον πατέρα της, ανώτατο δικαστή, για να γίνει δασκάλα δικαίου και πολιτικών δικαιωμάτων σε μια απομακρυσμένη περιοχή, στα όρια του τροπικού δάσους, στην Παραγουάη. Η ταινία ξεκινάει με μια συζήτηση, όπου ο πατέρας επιχειρεί να αλλάξει την απόφασή της, που τη θεωρεί περισσότερο σαν ένα παιδικό πείσμα. Αλλά η Παουλίνα έχει πάρει την απόφασή της και επιμένει. Πάντα επιμένει, όπως την ακούμε να λέει στη συνέντευξη που δίνει σε μια έρευνα εκ των υστέρων, για τα όσα έχουν συμβεί. Γιατί η Παουλίνα θα πέσει θύμα βιασμού από τους νέους που επιχειρεί να διδάξει. Προσπαθώντας να τους μυήσει στις αρχές του δικαίου, θα πέσει θύμα μιας μεγάλης αδικίας από τους ίδιους τους μαθητές της. Η Παουλίνα, σε αντίθεση με τη δικανική λογική του πατέρα της, θα ζητήσει να μη διωχθεί ο βιαστής της. Και θα επιμείνει, ακόμα και όταν μάθει ότι εγκυμονεί το σπέρμα του. Η τελική της απόφαση να κρατήσει το παιδί και να παραμείνει στη θέση της ως δασκάλα, θα οδηγήσει σε κρίση τον πατέρα της και στην τελική σύγκρουση της ταινίας.

Η ταινία, ομολογώ, με κέρδισε μόλις στο τέλος της. Γιατί στην αρχή έλεγα πως την πάτησα, πηγαίνοντας να δω μια τετριμμένη ιστορία της όμορφης, δυναμικής, ας πούμε, ηρωικής ακτιβίστριας, η οποία έχοντας λυμένα όλα τα βιωτικά της προβλήματα, ως συνήθως, λίγο από ανία, λίγο από την υπερφίαλη διάθεση που έχουν πάντοτε οι καλοβαλμένοι, πάει να κάνει τον δάσκαλο στους φτωχούς, οι οποίοι οφείλουν να «μάθουν». Όμως όχι. Η Παουλίνα του Σαντιάγο Μίτρε δεν είναι τέτοιος τύπος, ούτε ο Μίτρε, έτσι τουλάχιστον φαίνεται εδώ, είναι ο συνήθης τύπος του σκηνοθέτη που αρπάζει την ευκαιρία της πολιτικής ορθότητας για να κάνει μια συγκινητική επιτυχία. Η ταινία δεν σε συγκινεί απλώς, σε κάνει να στεναχωρηθείς βαθιά, ξετυλίγοντας όχι ένα δράμα, αλλά το ανθρώπινο δράμα, όπου δεν ξεχωρίζει το θύμα από τον θύτη.

Ας πούμε πως όλοι είναι τραγικά πρόσωπα σε αυτό το δράμα, που υποσκάπτει τη βάση του νομικού μας συστήματος. Το να πληρώσει ο ένοχος, σε μια δικανική διαδικασία νενομισμένης εκδίκησης και σωφρονισμού, δεν είναι το ζητούμενο. Γιατί η Παουλίνα, εν τέλει, αρνείται να στριμωχτεί απλώς στη θέση του θύματος και αρνείται να δείξει τον βιαστή, παρ’ ό,τι η πράξη του προκαλεί αποτροπιασμό. Αναζητά, όπως η ίδια το λέει στον συντετριμμένο πατέρα της, όχι απλώς το δίκαιο, αλλά την αλήθεια. Την αλήθεια του εαυτού της; Την αλήθεια των ανθρώπων; Ή μήπως την αλήθεια της ζωής; Γιατί στο τέλος η παράδοξη, κατά τα ειωθότα, απόφασή της, τη θέτει με το μέρος αυτού του παράδοξου, απρόβλεπτου και θεϊκού δώρου που είναι η ζωή.

paulina bgct

Λοιπόν, ο Αργεντίνος Μίτρε – ο οποίος δεν γνωρίζω αν κρατάει απ’ τη γενιά του πρώτου προέδρου της Αργεντινής Βαρθολομαίου Μίτρε (1821-1906), αγωνιστή της αργεντίνικης ανεξαρτησίας εκ Χειμάρας (Μητρόπουλος) – κατάφερε να κάνει την πιο απροσδόκητα ανατρεπτική ταινία. Η λύση που δίνει στο δράμα δεν είναι μια κάποια «ορθή» λύση. Η ηρωίδα συνεχίζει τον δρόμο της, που δεν ξέρουμε πού θα φτάσει. Έπειτα, γιατί η ηρωίδα του ξεφεύγει, όπως είπα, από τις γνωστές καλοβαλμένες συμβάσεις μιας ακτιβίστριας ΜΚΟ.

Ως κινηματογραφιστής, επιπλέον, αποφεύγει τα αβαθή του μελοδράματος και διαλέγει έναν τρόπο κινηματογράφησης που σε ξεβολεύει. Επιμένει με τα καλοσχεδιασμένα πλάνα του στα πρόσωπα, κυρίως σε εκείνο της ηρωίδας, δευτερευόντως του πατέρα της, και η δράση κινείται συνήθως περιμετρικά, είτε εν γνώσει είτε ερήμην τους. Αφήνει, επίσης, για λίγο την οπτική της πρωταγωνίστριας, για να συμμεριστεί την οπτική των δραστών του βιασμού. Λιγάκι σαν την ίδια την ηρωίδα, που προσπαθεί να καταλάβει, να έρθει στη θέση τους πιθανόν.

Γύρω από τους πρωταγωνιστές, την Ντολόρες Φόνι, τον Όσκαρ Μαρτίνες και τον βραβευμένο Κριστιάν Σαλγκέρο, στον ρόλο του Κίρο, του βιαστή, περιέλαβε μη επαγγελματίες από την περιοχή όπου έγινε το γύρισμα. Κατάφερε έτσι όλος ο περίγυρος να είναι αυθεντικός, με πρόσωπα που έχουν από μόνα τους σμιλευτεί στα βάσανα, που η ηρωίδα επιχειρεί να απαλύνει. Ρεαλιστική φωτογραφία, του Γκουστάβο Μπιάτσι, και το ίδιο συμβαίνει με το μοντάζ των Λεάντρο Άστε, Ντελφίνα Καστανίνο και Τζοάνα Κόλιερ. Τη μουσική έχει γράψει ο Νικολάς Βαρτσαούσκι και στο σενάριο ο σκηνοθέτης συνεργάστηκε με τον Μαριάνο Λίνας.

http://ardin-rixi.gr/archives/205535

paulina1 bgct2

Paulina

Ιφιγένεια Καλαντζή Δρόμος της Αριστεράς 2.09.2017

Ιδεαλίστρια νομικός, η νεαρή Παουλίνα, στην ομώνυμη ταινία του 37χρονου Αργεντίνου σκηνοθέτη Σαντιάγκο Μίτρε (Ο Φοιτητής / 2011), παρατάει μια πολλά υποσχόμενη καριέρα δικαστικού στο Μπουένος Άιρες, παρά τις διαφωνίες του δικαστή πατέρα της, που τον κατηγορεί για βολεμένο ελιτίστή, για να διδάξει αρχές δημοκρατίας και πολιτικής δικαιοσύνης, σε μια απομονωμένη φτωχική επαρχία της γειτονικής Παραγουάης. Εκεί όμως, έρχεται αντιμέτωπη με αγριεμένους έφηβους αυτόχθονες, που πνίγουν τη μιζέρια στο πιοτό, με ανεξέλεγκτες συμπεριφορές.

paulina1 bgct1

Με την κάμερα μέσα στην τάξη, ανάμεσα στους μαθητές-αγρίμια, καταγράφονται συζητήσεις σε πλάνα που ανακαλούν την αμεσότητα του ρεαλισμού στο Ανάμεσα στους τοίχους (2008) του Λοράν Καντέ. Προσπαθώντας να κερδίσει τους μαθητές της, η Παουλίνα απεμπολεί την εξουσία του ρόλου της, καλώντας τους να καθορίσουν μαζί τους κανόνες του μαθήματος. Μετά την τραγική δοκιμασία της, από ένα σοκαριστικό συμβάν, με απρόβλεπτες συνέπειες, αποφασίζει να επιστρέψει στον τόπο του εγκλήματος, επειδή θεωρεί ότι αυτή η πικρή τροπή μπορεί να αποτελέσει έμπρακτο υπόδειγμα πίστης στην αξία απόδοσης δικαιοσύνης. Αποκηρύσσοντας ως μη αποτελεσματικό το σωφρονιστικό σύστημα, που προτείνει ανορθόδοξες μεθόδους βίας και φυλάκιση για τους αυτόχθονες, η Παουλίνα αναγνωρίζει πως το αδίκημα που διεπράχθη αποτελεί το προϊόν μιας τετελεσμένης πραγματικότητας, την οποία επιθυμεί να αντιμετωπίσει, επωμιζόμενη το μερίδιο που της αναλογεί.

Όπως και στον Φοιτητή, το πολιτικό πρόταγμα εγγράφεται στους διαλόγους, με μια ρητορική διαλεκτική. Στην αρχική έντονη αντιπαράθεση πατέρα-κόρης, η Παουλίνα αμφισβητεί ότι η απονομή δικαιοσύνης μπορεί να αλλάξει από τα μέσα, ενώ ο πατέρας επιμένει πως από τη θέση ανώτερου δικαστή θα μπορεί να επηρεάζει τους κανόνες του παιχνιδιού.

paulina bgct

Τα συχνά κοντινά στο βουβό πρόσωπο της πρωταγωνίστριας μαρτυρούν τραυματικό ψυχισμό, ενώ η απεικόνισή της να συλλογίζεται ξαπλωμένη αποδίδει τις βαρυσήμαντες αποφάσεις της σε βαθιά σκέψη.

Απογυμνωμένη από μουσική, η στιβαρή σκηνοθετική ματιά υποστηρίζεται με φυσικούς ήχους, με τη βία εκτός κάδρου, στρέφοντας το ενδιαφέρον στη σεναριακή πλοκή. Ανακαλώντας το Ρασομόν (1950) του Κουροσάβα, με τις διαφορετικές εκδοχές της ίδιας ιστορίας, στην ηθική πολυπλοκότητα του διλήμματος ποιος είναι αθώος και ποιος ένοχος, μέσα από μια μη γραμμική αφήγηση, ο Μίτρε παρουσιάζει δυο διαφορετικές οπτικές γωνίες θύματος – θύτη, εντάσσοντας στην αφηγηματική δομή τις λεπτές ηθικές διακυμάνσεις, κατά την απόδοση δικαιοσύνης. Η τήρηση των αξιών μέσα από ένα ακραίο παράδειγμα, που δοκιμάζει τα όρια των απόψεων της Παουλίνα, στα πλαίσια της χρονικής ασυνέχειας της κινηματογραφικής αφήγησης, δημιουργεί μυστήριο και αγωνία, ξετυλίγοντας βαθμιαία την πλοκή.

https://www.e-dromos.gr/paulin-kai-paulina/

 

Trailer PAULINA dir Santiago Mitre (Sous-titres fr.)

https://www.youtube.com/watch?v=nOIMJ9kErpc

 

LA PATOTA TRAILER OFICIAL

De Santiago Mitre. Con Dolores Fonzi, Esteban Lamothe, Cristian Salguero y Oscar Martínez. Estreno en cines 18 de Junio. Ganadora del GRAND PRIX NESPRESSO y PREMIO FIPRESCI de la 54 Semana de la Crítica del FESTIVAL DE CANNES.

El director de «El Estudiante» regresa al cine con «La Patota» protagonizada por Dolores Fonzi, Esteban Lamothe, Cristian Salguero y Oscar Martínez. La película es una adaptación de la dirigida por Daniel Tinayre en 1961, un film de suspenso que se pregunta, ¿donde está la justicia? La Patota cuenta la historia de Paulina, abogada, con una carrera floreciente en Buenos Aires, que elige volver a Misiones, su provincia natal, para dedicarse a la actividad social. Es un thriller social que reflexiona sobre las distintas ideas de justicia que se desprenden entre las víctimas y los victimarios alrededor de un episodio de violencia.

https://www.youtube.com/watch?v=iwrOi36_XEo

 

Paulina (La patota) – Trailer castellano

Título: Paulina

Título VO: La patota

Director: Santiago Mitre

Actores: Dolores Fonzi, Oscar Martínez, Esteban Lamothe, Cristian Salguero

https://www.youtube.com/watch?v=LnCZecBhQc0

 

PAULINA TRAILER – ESFERA legendas em português

https://www.youtube.com/watch?v=HLE_3HXKhi8

Paulina La Patota Francais Film

Paulina, 28 ans, décide de renoncer à une brillante carrière d’avocate pour se consacrer à l’enseignement dans une région défavorisée d’Argentine. Confrontée à un environnement hostile, elle s’accroche pourtant à sa mission pédagogique, seule garante à ses yeux d’un réel engagement politique; quitte à y sacrifier son petit ami et la confiance de son père, un juge puissant de la région. Peu de temps après son arrivée, elle est violemment agressée par une bande de jeunes et découvre que certains d’entre eux sont ses élèves. En dépit de l’ampleur du traumatisme et de l’incompréhension de son entourage, Paulina va tâcher de rester fidèle à son idéal social. Paulina La Patota Francais Film

https://www.youtube.com/watch?v=FXN84zzvSoU

 

 

 

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *